Friday, July 17, 2009

برامج واحد من الناس

انا مضطر اخرج من حالة التركيز فى الجواز مع انة مش باقى غير 5 ايام ولكن, انا متابع جيد للبرامج الحوارية و من فترة تابعت برنامج واحد من الناس بغض النظر عن حب الناس للمذيع ولا لا بس اكتشفت ان بلدنا ديية ملياانة بلاوى والناس فيها لاتعرف معنى العيشة الكريمة, انا كل يوم خميس بقيت بدل ما اتفسح فى الوييك اند بقيت اشيل الهم من اللى بشوفة و من التفكير ليية احنا كدة, وياترى بعد كل سنين التدهور فى كل شىء فى بلدنا ممكن تتصلح طبعا مش ,انا بجد بقولها بصوت عالى و انا المفروض داخل حياة جديدة ربنا يستر عليا فيها و يقدرنى عليها,انا اعلنها انا يااااس جدااا من احوال بلدنا وواللة ماهتتعدل, كل مافكر و افتكر تاريخ مصر دايما فى مشاكل اجتماعية وغيرها من ايام الملك وبعد الثورة,وحتى يومنا هذا فى الالفية الجديدة مفيش جديد , برغم كل دة شعبنا مميز جدا سواء اشخاص عالميين او قدرة على العمل, بس بردة نفسى نعيش مرتاحيين, انا بجد كل ما اتفرج لازم ادمع, بس فى نفس الوقت احمد ربنا على اللى انا فية ومش بسببى كل دة بفضل ربنا وابويا وامى,واخاف جداا واقول اكييد فى وقتنا دة مش هاقدر اعمل نص اللى عملوة ليا لى اولادى, ما علينا انا هاسيب الكابة و اروح افرح نفسى اشعر انى عريس, دعوااااتكم

9 comments:

Anonymous said...

اولا الف الف مبروك على الجواز ياكريم
ثانيا طبعا انا زعلان لان مجاتليش دعوه

اتفق معك تماما فى ان البلد من سئ الى اسوأ ولكن بقي علينا نحن ان نحاول النجاه بانفسنا بمعنى البحث عن اى شئ قد يفيدنا ويفيد اولادنا من بعدنا ومحاوله البحث عن الذات واقتناص الفرص وان كانت صعبه وطبعا بالطرق المشروعه

ربنا يسترها على الجميع وشد حيلك ياعريس

karim said...

يا باشا واللة كنت هاعمل دعوة عامة بس قبليها مش تقلق, اشكرك على مرورك

Nashwa said...

يا كريم احنا بقينا كدا لاننا بقينا بنشوف ونتفرج زي ما بتقول لكن بنعمل ايه ؟ ولاحاجة اتعودنا نرضى بالامر كما هو مع ان احنا نقدر نعمل حاجات كتير تغير اللي بيحصل ده والغريب جدا القسوة اللي بقيت فى معاملات الناس مع بعضها مابقاش في رحمة حتى او ضمير نتعامل به مع بعض ولكن انااقول لنفسي دائما ان الله موجود ورحمته بنا فوق كل شىء ولكن علينا ان نرحم بعض الاول حتى يرحمنا الله قال تعالى "يأيها الذين امنوا لا تقنطوا من رحمة الله"
وبعدين فى عريس يبقى حاسس باليأس كدا وهو على مشارف حياة جديدة تمنياتي لك بحياة سعيدة يملؤها الفرح وبس ان شاء الله

karim said...

واللة يانشوى مش موضوع عريس و الكلالام دة بس بجد الواقع مؤلم اوى اوى اوى, انا عندى اعتقاد ان المصريين من الظلم اللى شافوة فى دنيتهم اكيييد ربنا هايرحمهم فى اخرتهم وطبعا دة الافضل,يارب

Anonymous said...

السلام عليكم

الف مبروك ياعم رضا وربنا يتمم بخير
وياريت تبعت باه الجاتوه بسرعه

مصر بلد رائع وملىء بالثروه البشريه والمديه التى تؤهله ليكون بلد رائدا ومتطورا
وبالتالى فالمشكله غالبا هى سوء اداره البلد
كما قلت هناك خبرات كبيرهفى البلد بالاضافه الى موقع ممتاز وموارد جيده

هناك امل
لا تياس
اشعر ان هناك تحركا فى الشعب ينمو لمحاوله التطوير وتحسين البلد
حتى لو كان قليلا بالنسبه لتعدادنا المليوني
ولكن هناك امل باذن الله

وعلينا ان نساعد فى هذا الامل بقدر الامكان
سواء عن طريق المشاركه وايضا بتطوير انفسنا والتقرب الله

ربنا يكرمك ويجعل ايامك سعيده
والف مبروك مره تانيه

شوف باه فيه الف مبروك فى الاول والف فى الاخر
عليها ضريبه عشرين فى المائه
يبقى اللى يوصلك يامعلم
1600 مبروك بس
معلش الباقى راح للضرائب

Desert cat said...

يا كريم طول ما الناس راضية بالذل والهوان يبقى عمر العقدة ما هتتحل وهيفضل حال المواطن المطحون من سيئ لاسوء
الف مبروك ياباشا مش وقت هموم خالص ربنا يوفقك فى حياتك المقبلة

karim said...

د. مجمد , اشكرك جداااا على تهنئتك, زفعى هناك حركة وعى حاليا ولكن تحتاج نمو وتنظيم لكى يكون لها وجود وملموس, وعلى فكرة انا اسمى كريم والدى هو رضا, وانا معفى من الجمارك علشان تبع المنطقة الحرة هههههههههههههههههه

karim said...

عزيزتى desrt cat اشكرك جدااا , واللة بحاول اركز وان شاء اللة اطمنكم ان كلة تمااام والحياة حلوة , ادعولى

قوس قزح said...

بص بقى
انت كل ويك اند فى اول سنة جواز ممنوع منعا باتا تتفرج على اى برامج من النوعية دى
و ركز كده ازاى تخلى شهر العسل يبقى شهور

البرامج دى و الكرة مش هينفعوك صدقنى :))

و الف مبروك و يارب تكون جوازة مباركة عليكم و يزرقكم بالذرية الصالحة