Friday, December 30, 2011

عام جديد يارب يكون سعيد

كل سنة و انتم طيبين وعلى بلدنا الجميلة يكون سعيد وجديد فى كل شىء.يارب

Sunday, December 25, 2011

اول بيان لهيئة الامر بالمعروف والنهى عن المنكر

خدوا اول بيان لهيئة الامر بالمعروف والنهى عن المنكر التابعة لحزب النور السلفى ,  وابتدى ابتدى ابتدى ... ابتدى المشوار البسوووا بقى , و دة اللينك بتاع البيان من جريدة الشروق   http://www.shorouknews.com/news/view.aspx?cdate=26122011&id=98651821-8f5f-4a35-8173-01e110cfb310

Sunday, December 18, 2011

لا تلاعب العبيط ....؟

انا دلوقتى فى ظل الظروف اللى بتحصل و الكلام و الرغى الكتير اللى حوالينا من كل مكان بقيت اعمل شىء واحد علشان اقدر اعيش فى سلام و هدوء نفسى وسط القلق والاضطراب الرهيب اللى فية بلدنا الحبيبة اية هو بقى اللى انا عملتوا .... قررت عدم دخول فى اى نقاش سياسى او اى نوع من النقاشات علشان كل الناس بقت متحفزة ديما و كلام انفعالى و بس حتى لو هو فاهم مابالك بقى كمان لو هو مش فاهم واى كلام بيتقال و خلاص و خناقات, فعملت بالمثل الجميل الى هو لا تلاعب العبيط ولا تخلى العبيط يلاعبك عشان لو لاعبت عبيط يا هيموتك يا هايعورك و انت الخسران فى الحالتين وبينى و بينكم مش طالبة موت ولا خراب ديار , خصوصا ان المواضيع بقت كتير و العيال كترت فى الاعتصمات وفى الشاشات الفضائية سواء من ناس بتتكلم او محاورين فبردة عملت بالمثل الجميل اللى بيقول , اللى يلعب مع العيال ميخلاش من .... طبعا كلكم عارفين الباقى و اللى مش عارف يسال عشان مش اقدر اكتبها حرصا للذوق العام والاحترام لكم. يارب استرها على بلدنا بجد قولواا امييين

Monday, December 12, 2011

زياادة الاجور او تحسين المعيشة

لية كل الناس بتشوف من زاوية واحدة بس و هو موضوع ان الاجور تزيد, اكيد طبعا الفلوس مهمة جدا لكن لو نفكر اهميتها لية اكيد علشان امور المعيشة من اكل و شرب وملبس و مسكن وعلاج ومصاريف مياة و كهرباء ومدارس كل دة اساسيات حياة, غير بقى الاشياء الاخرى التى تعتبر رفاهيات مثل سيارات تلفونات محمول جديدة كمبيوترات ولابتوبات الى اخرة.... دة اللى كلنا عايشينة وحاسين بية. بص بردوا كلنا مركزين على زيادة الاجور , طيب لية مش نفكر بالعكس بمعنى ان الاجور اللى تستحق انها فعلا تزيد هى اللى تزيد مش كلها علشان البلد مش تخرب لكن بشرط مهم جداا وهو بقى اية اننا نحسن اللى بنصرف فية الفلوس بمعنى ان العلاج يتوافر للكل بقيمة رمزية او مجانية التعليم للكل بمستويات مادية مختلفة لكى يتيح للكل حق العلم و المعرفة ,السكن بمواصفات واسعار متفاوتة و معقولة علشان اللى عايز يلاقى سكن يلاقى اللى يناسبة , الطرق بدل بهدلة العربيات فيها و الحوادث و الناس اللى بتموت تتحسن يبقى هتوفر ثمن اصلاحات للسيارة ونحافظ على المواطن وكمان اسعار الكهربا تقل بدخول الغاز لطاقة الكهرباء و تقليل التكلفة و المياة كمان نظبط اسعارها و مواردها المهدرة والى اخرة . اذا لو كل دة حصل والرقابة موجودة على كل شىء والاسعار يبقى الاجور هاتكفى وممكن تحوش كمان علشان اللى كنت بتصرفة فيها وتستلف كمان فوقيها كلة اتظبط و بقى فى حدود المعقول بالنسبة لاجرك والمعيشة تبقى جيدة على الاقل. يبقى ممكن نحسن كل دة و مش شرط اجور تزيد بدل مانزود فلوس و خلاص والحاجة تولع نار يبقى نبداء من الاساس وكلة هايتحل بالتدريج , بس لو مش اى شىء من دوول حصل يبقى انت اكيييد فى مصر

Wednesday, December 7, 2011

ارض اللة واسعة

سبحان اللة واللة ربنا كريم على عبادة,هاقولكم ليية انا لسة قارى دلوقتى ان الممثلين السوريين بداءو انهم يمشوا من سوريا علشان القلق اللى هناك و ينقلوا نشاطهم فى منهم اللى جية مصر و اللى راح امريكا و هكذا , ونفس الموضوع عندنا فى مصر الاخوة المسيحين اللى خايفين من التيار الاسلامى انة يحكم مصر بردوا بيفكروا يمشوا و يهاجروا منها وبردوا فى مسلمين من مصر قلقانين وبردوا عايزين يسافروا احتياطى, وطبعا الممثلين والفنانين سواء مصريين او عرب قلقانين وبيفكروا هم كمان يخلعوا من مصر.
احب اطمنكم جميعا اللى عايز يهاجر او يمشى من اى مكان لمكان تانى ان ربنا كريم و مش بينسى عبيدة ابداا خصوصا المخلصين منهم , لية بقى لسة من يومين تم اكتشاف كوكب شبة الارض بالظبط وكمان فى نجم بيدور حوالية زى الشمس وسموة تؤام الارض.
يعنى اللى عايز بقى مش هجرة و بس دة هايسيب الكوكب كلة ويبداء من جديد مع الكوكب الجديد بس على اللة مش يلاقوا هناك الاسد و لا حسنى ولا سلفيين ولا متشديدن ولا فساد, علشان اصل الكواكب القانون الجديد ونص التشطيب والمحارة فيهم ازمة اليومين دوول زى ازمة الانابيب اللى عندنا, الحق احجز بقى على اول صاروخ طالع

Tuesday, November 29, 2011

يومك يا مصر

يومك يا مصر بداء باول مرحلة بالحرية والنزاهة , وقفنا ساعات و كلنا حب لبلدنا و مش همنا تعب ولا عطلة بس كلة فرحان انة بقى ليية قيمة فى بلدة و دة اهم احساس انة يكون ليك اهمية ودة او الاحساس بالحرية و المسؤولية, يومك يا مصر

Friday, November 18, 2011

النيل حزين وغاضب

حتى النيل حزين على احوال حبيبتة واللى بيحصل فيها من تقطيع ونهش فى عرضها و من ميين من اهلها, و من حزنة لا يسمح بوجود مركب للفسحة على سطحة
والاستمتاع لكى لا يشارك هو الاخر فى نهش عرضها مع اهلها لانها حبيبتة الوحيدة و الابدية ولانة غاضب منهم و من افعالهم فى حبيبتة مصر




Friday, November 11, 2011

مصر رايحة لفيين؟

السؤال الدائم لكل السياسيين فى البرامج ولاى حد فى كل البرامج فى الفضائيات هو مصر رايحة الى اين؟. والرد الطبيعى و السهل لاى شخص عايش فى مصر وانسان عادى انة كان لازم تسال قبل ماتركب. صح ولا ايية

Monday, October 31, 2011

كل عيد ويارب يكون سعيد

كل عام وانتم بخير بمناسبة عيد الاضحى , نفسى اقولكم عيد سعيد بس الحقيقة مش قادر فى ظل الوقت الراهن, بجد من كتر المشاكل و القرف اللى احنا فية حتى لو فى حاجة تسعد الواحد و لا بيكون ليها اى طعم او احساس حاجة بجد زفت, على كدة بقى النظام السابق كان شايل بلاوى او عاملها بس مكتم تمام عليها علشان الشعب يعيش. ما علينا كل اللى عايز اقولة , اتمنالكم عيد يكون يارب سعيد

Sunday, October 23, 2011

الكلام اخد و عطا

الكلام اخد و عطا , كلمة معروفة لينا كلنا فى حالات البيع و الشرا او الجواز والاتفاقات اللى بين الناس, وشوية عليك و شوية علينا علشان بردوا نقرب الامور و الدنيا تمشى كل دة بيحصل كل يوم و كل ساعة و الدنيا بتمشى , ودة كلة كلالام مصريين من الشارع. طيب لية بقى مش بيحصل الكلالام دة بين الاحزاب وبين الشعب و بين المجلس العسكرى علشان البلد تمشى و تقوم من تانى مع الكل مع بعض. لكن كل واحد شايف نفسة هو الخصم و الحكم هو وبس اللى صح , يعنى دة كلالالالام الرحمه بقى ياهوووو

Monday, October 10, 2011

قرفت خلاص

خلالالاص قرفت من اى شىء بيحصل فى البلد كلة مصايب وقرف وقتل و خناقات الناس قرفت بقى اللة يخرب بيوتكم. احنا ضايعين ضايعين لا محالة خلصت كدةةة وتفوووا على قبرى لو اتعدلت ضيعنا حلمنا بنفسنا يبقى محدش بعد كدة يقول جاى و يفتح بقة. احة بجد من امتى بنموت فى الجيش بتاعنا .يارب طلعنا منها على خير نسيب البلد ونتابع من برة بلا قرف

Tuesday, October 4, 2011

البيضة ولا الفرخة؟!

ياترى البيضة اللى اتوجدت الاول ولا الفرخة؟ دة طبعا سؤال ازلى كلنا عارفينة و هو الغرض منة انك تفضل تلف وتدور حوالين نفسك من غير ماتلاقى اجابة. هو دة حال بلدنا حاليا كل شوية ناس يكونوا عايزين حاجة وتتحقق بس بطريقة مش عجباهم يرفضوا ويقولوا لا مش كدة عايزنها بطريقة تانية ويعملوها تقوم مش تعجب ناس تانية ويقولوا لا مش كدة عايزنها بطريقة تالتة , ودوخينى يا لمونة وابقى قابلونى لو البلد دية وقفت على حيلها. قدامنا 6 شهور ونعلن افلاسنا كبلد عريقة فى التاريخ زى اليونان كدة ماهى بردوا عريقة. سلملى على العرااقة والحضارة

Tuesday, September 27, 2011

ياترى فى علاقة؟

السؤال دة بخصوص ازمات السولار و البنزين اللى بتحصل الفترة اللى فاتت بعد الثورة و ديما تحصل قبل تفجير خط من خطوط الغاز؟ ياترى ليية وتفتكروا فى علاقة بين بعض ان البنزين و السولار يشحووا من السوق و يتهربوا ويتباعوا باسعار عالية و كمان الغاز مقطوع مش يمكن ولا انا مريض بنظرية المؤامرة؟

Wednesday, September 21, 2011

تجيبها كدة تجيلها كدة هى كدة

طبعا العنوان اللى انا كاتبة اقصد بية البلد و حالها وكمية الاضرابات سواء فى التعليم و الدولة معندهاش قرش تصرفة و هانجوع قريب جداا و يتبرعوا لينا زى الصومال, مفيش فايدة كلة يلا نفسى و بس اةةةةة يابلد عايزة ولد, لما انتوا كدة ورجالة قوى كنتوا فين من زمان ولا علشان مش ليها كبير واحنا مش محترمين علشان مش بنقدر و لا بنحترم اى شىء من غير لما يكون ورانا حد ماسك العصايا علشان نبقى ملتزميين. انا عارف ان فى ناس كويسة بس الاغلب اللى احنا شايفينة و حاسينة زى ما انتوا عارفين, وهى بلدنا كدة لسة بدرى اووى على الحريات والكلام الكبير دة لسسة كتييير جدااا,وعلى فكرة مش هاتنعدل و اقروا تاريخ مصر كويس وانتوا تعرفوا اننا لازم نتمسك و ننساق و بس.واللة انا مش من الفلول دة انا حتى عضو مؤسس فى حزب لكن انا بتكلم عن واقع حصل فى الماضى و معروف وواقع ملموس حاليا. احنا يومنا بسنة الدول الديموقراطية الحالية شعوبها خدت من 3 الى 10 سنين علشان تبقى فى وضعها الحالى كل بلد على حسب ظروفها وشعبها,ياترى احنا هناخد كام سنة دة لو حصل اصلا.تجبها كدة تجيلها كدة مصر كدة

Sunday, September 18, 2011

اول يوم دراسة

ديما فى اول يوم صابح دراسة بيبداء من ليلتها كدة احساس مش لطيف سواء من حزن وملل من الايام اللى جاية بالدراسة و التحكمات بقى فى مشاهدة تلفزيون او لعب وكل واحد بقى يخترع اشياء للهروب من المذاكرة و كدة. لكن المهم ان ليلة اول يوم دراسة عجيبة اوى ديما يكون فيها شوية هواا كدة بليل او لسعة برد خفيفة حتى لو فى الصيف و تحس ان الليل دخل بسرعة و الوقت بطىء و جو من الكأابة اكنك رايح سجن. مش عارف لية ديما الليلة دية كدة و تحس ان الجو العام اتغير و هدووء قاتل فى الشوارع حتى المزدحمة. اكنة جو تعبئة عامة للدراسة, واول ما الصبح يجى جيوش من التلاميذ فى الشوارع اللى فرحان و اللى مخنوق و بيعيط خصوصا اللى اول مرة يروح و يسيب النعيم اللى كان فية. وكلاكسات اتوبيسات مدارس و ميكروباصات. كاانت ايام بس الغريب انها بتتكرر بنفس الطريقة و الشعور كل سنة سواء لييك سابقا او اولادك حاليا. كل سنة و انتم طيبين

Saturday, September 10, 2011

سلمولى على مصر اللى كانت

لما تشوفوا مصر اللى كما نعرفها ابقوا سلمولى عليها, انا مش بقول كدة علشان انا كنت مع النظام لا طبعا , انا بس بترحم على العقوول اللى غابت و بتفضل مصلحة و بس وعلى الاخلاق اللى راااحت. وفووق كل دة اللى المفروض انهم ماسكين البلد فى المرحلة دية وانهم المفروض ناس بتفهم طلعوااا بطييييخ, لازم المجلس العسكرى يحافظ على البلد باى شكل و مش يهمة غير مصلحة مصر و بس انا بقول باى شكل قانون طوارىء بقى حظر تجوال اى حاجة الناس اللى بتفهم و بتحب مصر مش هاتقول لا علشان يحافظوا على البلد و حياتهم و مصالحهم كمان. المشكلة ان المجلس مش لعبتة السياسة و الحركات دية دول ناس عسكريين يكون فى موقف يتعاملوا معاة دة دورهم لكن بقى شغل اللى من تحت لتحت دة مش لعبتهم لعبة بشوات الداخلية اللى مقضينها و سايبنها تخرب, والنبى لما تشوفوا مصر سلمولى عليها

Wednesday, August 31, 2011

مرة واحدة بس

الانسان فى حياتة اشياء تحصل مرة واحدة بس, يعنى بيعيش مرة واحدة و بس,وبيموت مرة واحدة وبس,ممكن يتجوز او يخلف مرة وحدة و بس,وممكن يبقى غنى مرة فى العمر و بس,كلها بتكون فرص مرة وحدة بس فى العمر كلة علشان كدة لازم يكون واعى لذلك و يستغل المرة اللى بتحصل فى انة يجييد استعمالها,زى الحالة اللى بلدنا فيها الان فرصة كبيرة للحرية والتقدم اتمنى اننا نكون فعلا واعيين لاستغلالها علشان لو راحت ربنا الاعلم بس هاتتكرر تانى ولا لا , يارب نكون واعيين ونستغلها صح للعيش بكرامة و حرية و رخاء الى اخر العمر ولمستقبل افضل لاولادنا بدل ما يلعنوا ابونا اننا ضيعنا الفرصة انهم يعيشوا احسن مننا, اتمنى ذلك

Sunday, July 31, 2011

كل عام و انتم بخير


رمضان كريم وكل عام وانتم بخييير

Monday, July 18, 2011

حالنا كامواج البحر

ممكن اقول واوصف حال بلدنا الايام اللى بنعيشها حاليا من بعد الثورة من تقلبات وفوق وتحت ويمين و شمال, زى امواج البحر,زى الواحد و هو فى البحر و الموج شديد وساعات يقلبك وانت بتكون جواااة عمال تلف حولين نفسك مش عارف تاخد نفسك ومش لاقى مخرج من الدوامة اللى فى الموجة , ويدوب تاخد نفسك مرة و بعدين تغرق تانى , هو دة حالنا اللى بنعيشة حاليا ,كل فين و فين لما نلحق ناخد نفس علشان مش نموت , يارب نلحق نوصل على البر بالسلامة قبل ما الانفاس تخلص ونرووح فيها

Sunday, July 10, 2011

شعار الشعب الجديد

لكل وزير او رئيس وزراء او المجلس العسكرى علشان المظاهرات و الاعتصمات و اللى بالى بالكم مش تحصل و نخلص بقى , فليكن شعار الشعب الجديد ادينى حقى وانا مفتحش بوئى علشان نرتاح بقى و نفوق شوية

Wednesday, July 6, 2011

مقطع من اغنية حالنا حال لفرقة بساطة

انا لو ماقولتش نكبر نطنش نشيلها من دماغنا بلدنا فيها خير ولو عندك ضمير هتتغير حياتنا فينا الحلو اكتر ليه فالوحش نفكر ليه بنبوظ صورتنا بلدنا احنا اللى فيها ويا نعدى بيها ينفضل زى ما احنا

يارب نعدى بيها على خيير يااارب

Sunday, June 26, 2011

اسمى فى جرنال الجمهورية لموسسى حزب المصريين الاحرار

شايفين الاسم منور ازاى ولا الرقم المميز 787 اللهم يجعلنا زخرااا للبلاد هههههههههههههه


Thursday, June 23, 2011

الثورة راحت فيين؟؟

حد يعرف الثورة راحت فين ولا بقينا حاسين بيها ولا شايفين انجازات ولا اى بوادر امل جديدة, وكأن فرحة الثورة راحت و خلصت لما بسمع كلمة ثورة 25 يناير اكنى بفتكر ايام بعيدة فى حياتى كانت كلها امل وحماس وتطلع للافضل, لماذا هذا الركود , حد يقولى فى اية كلة كلام و خناقات ومفيش حاجة بتحصل, اخرها امس محافظ القاهرة بيقفل فى وش محمود سعد فى مكالمة تليفونية فى قناة التحرير,علشان بيسالوا على اكوام الزبالة اللى فى القاهرة والمحافظ يقلة هانعمل تجربة لمدة شهر فى حى مدينة نصر و نشوف النتيجة راح التانى رد علية وقالوة على كدة لما توصلوا شبرا يبقى السنة اللى جاية, راح البية المحافظ اتعصب وقالة مش من حقك تقييمنى . نعم يا حيلتها امال مين اللى يقيمك اذا كنت انت فى خدمة الناس عايز مين يقيمك, وقفل السكة. وقال محمود سعد واضح انهم جابوا رئيس الوزراء بس اللى من التحرير و الباقى هو هو, عايزين ثورة فى كلة مش منظر و بس حراام واللة بتضيعوا الحجات الحلوة, مرة عمر اديب قال كلمة وطلعت صح قال احنا دايما منفردين اول شعب يعمل ثورة رائعة و هو بردوا اللى بيبوظها , دة فعلا بجد بيحصل. اخر حاجة بردو من كلام ابراهيم عيسى ان عصام شرف تقدم بتغيير 13 وزير و المجلس العسكرى رفض راح منزلهم الى 6 راح المجلس معيين وزير الخارجية الجديد بدل العربى . تحياا مصر

Thursday, June 16, 2011

يلة نعمل فورمة الساحل








الساحل و جمالة وهو فاضى ورايق اجاازة بقى شوية




Saturday, May 28, 2011

حبة فرفشة


video


شايفين الجمال و الناس اللى تستحق فعلا الحرية مش احنا

Sunday, May 15, 2011

لماذا العربى؟!؟

اتسال وارجو اجد الرد لماذا تم ترشيح و تعيين نبيل العربى وزير الخارجية المحترم جداا والناجح فى فترة قصيرة؟
هناك ثلاث اجابات و اختار بينهم والاجابات مش وجهة نظرى انا بس لكن الراى العام كمان. اولا: ضغط من امريكا و اسرائيل لعدم رضائهم عنة من البداية و كمان علشان بداء ان تبقى مصر نداا لاسرائيل زى الاول وعودة علاقتنا مع ايران
ثانيا: ضغط من دول الخليج لانزعاجهم من بداية عودة العلاقات مع ايران وهى تتدخل فى الشأن الخليجى حاليا. ام ثالثا: وذلك لان الدكتور مصطفى الفقى كان سيخسر الامانة للمرشح القطرى ولابد ان مرشح مصر هو يكون الامين للجامعة.
فى جميع الاحوال خسرنا وزير خارجية ممتاز و قوى جداا . و هنيئا لتحكم قطر بالعرب وسيطرتها و ايضا ارضاء امريكا و اسرائيل. يبقى كدة رجعنا تانى زى ما احنا و سلملى على الثورة

Tuesday, May 10, 2011

مووت الرابع و امشى؟!؟

الحكاية اللى هاقولها دي حقيقية لانها حدثت لشخص اعرفة, كان مسافر اسكندرية مع مراتة و بناتة الاتنين و معاة مبلغ, المهم كالعادة طلع 4 من اللى بنسمع عنهم كل يوم وقفوة ونزلوهم , وقالوا هات العربية و اللى معاك والاهناخد مراتك و بناتك , قالهم خدووهم , زفعلا و هم ماشيين بيهم راح سحب المسدس من العربية و ضرب عليهم نارر موت 3 و الرابع انصاب, راح مكلم الشرطة العسكرية علشان يجواوا و كدة ويسالهم يعمل اية , قالوا لة اقتل الرابع و امشى !!!! وفعلا عمل كدة و رجع بالسلامة , اماااان يا مصر واللة

Sunday, May 8, 2011

الفتنة الطائفية

مش هاقول بقى دوول قلة و الكلام دة , احنا فى فوضى فى كل شىء و دة انسب وقت للعب فى كل حاجة , زى السلفيين اللى كل يون بيعملوا مظاهرة مع انهم فى مبادئهم بيمنعوا التظاهر , و مرة كاميليا و كرة عبير و بكرة نادية و فايدة و عايدة , حاجة تقرف, بالسلامة يا مصر , كل ما نتعدل شوية نرجع 100 خطوة وراا, الحل هو الهجرة يجماعة صدقونى, نحن شعوب لا تعرف معنى حرية انما شعوب تسااق فقط كالبعير

Tuesday, April 19, 2011

حال بلدنا



الصورة دية معبرة عن بلدنا , الغيوم اللى موجودة هو الفساد اللى فى بلدنا من سنين و شعاع الشمس هو شعاع الحرية و الكرامة و العدالة , اللى بعد شوية هيغطى على الغيوم والسما تبقى صافية و جميلة زى بلدنا ان شاء اللة, بحبك يا مصر بجد

Saturday, April 2, 2011

مصر بتروح مننا؟؟؟!!!

طبعا كلنا شفنا اللى حصل فى الاستاد, مصر فعلا بتروح مننا , الناس اياها اللى لسة متسابة بيشتغلوا صح جدااا علشان يرجعوا تانى , انسواا بقى حريات و لا اقتصاد و لا سياحة و لا حيااة فى البلد, واللة مافى نفس لاى شىء اقولة من اللى بيحصل لينا و فى بلدنا , لكى اللة يا مصر

Friday, April 1, 2011

كلمات اغنية فيها حاجة حلوة

" فيها حاجة حلوة . حاجة حلوة بيناحاجة كل ما تزيد زيادة فيها إنةفيها نية صافية .فيها حاجة دافيةحاجة بتخليك تثبت فيها سنة سنةمصــــر هى الصبح بدرى.مصـــر صوت الفجر يدنسوبيا . فول . طعمية .كشرى. دوم . بطاطا سخنة جداااامصــــر اول يوم العيد .عيدية .بمب ولبس جديدميكروباص واتوبيس ومتروو . حفلة تلاتة فى سينما متروموائد رحمن . فانوس رمضان . مسلم فى بيت مسيحى فطروواترنيمة لايقة على تخت غنى . تأييلة العصرية ولمة على الطبليةفى مصر مولد السيدة والذكر والهيصة وركعتين بركة فى السيدة نفييسةوالمشى ع الكورنيش . دى تتعبك ولا بتسيبهاتحيرك برضه حاببها على بعضها كدا بعيوبها حتة منكفيها حاجة حلوة . حاجة حلوة بينا الاغنية دية ديما بسمعها كل ما احس ان البلد مش مظبوطة و مخنوق منها و من اللى فيها وبعد ما اسمعها اروق واحبها اكتترر "

Sunday, March 27, 2011

السلفيووون؟؟!!

اعذوروا جهلى بمعرفة السلفيون كنا زمان نسمع عنهم بس تيارى كدة, لكن لايام دية ظهروا بقوة والعن من الاخوان , مرة يقطعوا اذن مواطن مصرى قبطى مش عارف لية بيقولوا بيقيموا الحد مع ان كل حدود الاسلام مفيهاش قطع ودن دية يمكن اسلام السلفين غير الاسلام المعروف, ودلوقتى خبر انهم بيدواا مهلة يومين لست و بنت فى مدينة السادات علان يرحلوا منها علشان منحرفين, اية اللى بيحصل ميين دوول,واضح ان الثورة المضادة شغالة تمام التمام وربنا يستر على البلد و اللى فيها, مش عارف لية مش حاسيس ان فى خطوط معينة لكى نعمل بها لتقدم البلاد واضح ان الفساد كان فى كل البلاد و كلة ضد الحساب و الثورة علشان ميجيش دورهوم, وانا غير متفائل و ربنا يسترها

Sunday, March 20, 2011

بيدور على رمز الهلال

انا مش هاكتب كتير , بعد ظهور نتيجة الاستفتاء بتاكد كل يوم من بعد رحيل مبارك انهم كانوا صح فى حجات كتير, زى ما قال عمر سليمان احنا غير مستعدين للديموقراطية, انا لا اعترض على النتيجة لكن لما اشوف بعينى هنا فى مدينة نصر توزيع فلوس على الفواعلية علشان يقولوا نعم , دة غير الاخوة الفلاحين و الصعايدة اللى بيقبضوا و يروحوا يعلموا و شفناهم على الفضائيات خارجين يقولوا احنا مش لاقين رمز الهلال دة طبعا حافظ مش فاهم انة مش فى انتخبات مجلس الشعب بس هو معزور علشان فى الحالتين بيبقض فى فاكر انها هى هى, المهم ان الناس كانت نازلة بجد فى اماكن كتير, وربنا يكرم بلدنا لما هو صالح اليها وعلينا تقبل النتيجة وننسق افكارنا لما هو لصالح بلدنا

Tuesday, March 8, 2011

مصر ريحتها وحشة

مما لاشك فية ان بلدنا الايام دية عمالة تطلع كل النفايات والقاذورات التى كانت على مر السنين الماضية, تحس ان بلدنا ريحتها بقت وحشة من كتر اللى بنشوفة و نسمعة من فساد و مفسدين و بلاوى سودة, مش عارف اقول اية بجد بس انا هاشبها بشىء معروف و مقرف شوية, اكنك بتعمل عملية لتنظيف جرح او خلع ضافر مدوحس او او او , المهم انك لازن تشيل القديم و تنضف كويس قوى كل القاذورات و القرف والوساخة علشان يبقى على نضيف و اللى يطلع يبقى مزبووط علشان يتبنى على اساس صح و مش يحصل مضاعفات تانى ونعمل عملية تانى, هو دة حال البلد دلوقتى هرج و مرج و كل شىء وحش ومقرف بس دة طبيعى جداا, بعد القيام بعملية لتطهير مكان متلوث و بة فطريات و عفن لمدة ثلاثون عاما يبقى العملية مش سهلة و لسة هاتطول علشان الجرح ينضف, عذراا للالفاظ و التشبيهات المقرفة بس دة اقرب وصف انا شايفة للواقع

Sunday, February 20, 2011

المصرى دائما مبهر و معجز

اذا اراد الانسان المصرى شيئا بقوة و حماس و اقتناع دائما يكون شىء مبهر و معجز, والتاريخ يشهد على ذلك على مر السنين, واقربها طبعا عبور اكتوبر الذى الذى ابهر العالم واخيرا وليس ااخرا ثورة المصرين فى 25 يناير التى احترمها وتحدث عنها العالم اجمع وانبهر بحضارتها ورقيها بالرغم اننا من وجهة نظر العالم دول عالم ثالث و متخلف, يعيش الانسان المصرى المبهر والعظيم على مر السنين

Tuesday, February 15, 2011

كرامة المصرى عالية الان

اول نتيجة لثورة 25 يناير ان كرامة المواطن المصرى اصبحت عاليا داخليا وخارجياا منذ فترة كبيرة جدااا,سمعت فى كثير من البرامج ما حدث مع مصريين يعيشون بالخارج, منها انا المصريين بدول اوروبية كثيرة وامريكا ان جيرانهم وقرانئهم فى العمل اخذوا فى التوافد عليهم للتهنئة ويخبرونهم انهم الان فقط من العالم الحر والنظرة تغيرت 180 درجة لهم, والحدث الاخر الاكثر فخرا ان مواطن مصرى رجل اعمال ذهب الى امريكا وعند الجوازات اخذ المسؤول منة الجواز وتكلم فى المايك الخاص بالمطار وقال انة مصرى ورفع جواز السفر عاليا اذ بكل المسافرين والعاملين بالمطار يهللون و تسئيف كبير جدا. الحمد للة ان المصرى رجع بكل قوى بعد سنين عجاف جداا من اهدار الكرامة, واللة يهلك كل من كان مسؤول عن اهدارها وتغيبنا عن العالم اجمع , كن فخورا اخى واختى المواطنة فنحن مصريين

Friday, February 11, 2011

تحيييااا مصر


تحياااا مصر و تحيياا الثورة و يحيااا شعب مصر الى الابد

Sunday, February 6, 2011

اللجان الشعبية...من النهاردة احنا الحكومة

بعد الاحداث التى حدثت بمصر مؤخرا هناك اكيد بعض الخسائر ولكن من المؤكد ان المكاسب عديدةة جدااا , مش هاتكلم فى السياسة لان كل الناس طبعا اتهريت من الكلام و السمع على الفضائيات, لكن الاهم هو تعارف الناس و وقفتهم الموحدة ضد الخارجين عن القانون والحرامية و البلطجية , الناس عرفت بعض علاقاتهم بقيت قوية جداااا رغم انهم جيران من سنين بس محدش يعرف حد من تلاهى الدنيا واكل العيش, تمركزت اللجان الشعبية فى كل مصر لحماية اسرهم و ممتلكاتهم وكلة بيولع نار للتدفئة وكل فترة دوور شاى على اللى قاعدين كل واحد بدورة يوميا, وطبعا الاطفال ما صدقت تمسك شووم اوسنجة او سيف او سكينة علشان يطبقوا اللى بيشفوة فى الافلام واللى بيلعبوة فى البلاى ستيشين, وتتوالى شعارات اللجان من مثلا من النهاردة مفيش حكومة احنا الحكومة , و كلمة قف للتفتيش و كل واحد طلع غلة اللى كان بيحصل لية من الشرطة,هاقلكم موقف شفتة بعينى وهو كنا فى دورية الليل للحماية ولاقينا سيارة جاية علينا طبعا وقفناها , لاقناة بيقول انا ظابط قلنا اخيرا لاقينا حد لسة بيقول انة ظابط شرطة طلبنا منة الكارنية و طبعا كالعادة الغرور خدة حبتين وكلة بحركة راجل واحد طلع الاسلحة وقلنالة اية رايك بقة ان الناس كلها دية عايزة تشوف الكارنية طبعا نفذ الامر بقوة السلاح , وبعد التاكد طلبنا منة النزول وفتح الشنطة قال لية مش اتاكدتوا منى فتم الرد بكل غل علية هو مش انتم لما كنتوا بتقفونا بتطلبوا ننزل و نفتح الشنطة راح سكت وفتحها زى ....وارتحنا كلنا وشفينا غليلنا ههههههههه, الاهم من دة كلة بجد ان مصر ديما فيها رجالة بس وقت الشدة بتظهر بعد ماكنا فقدنا الامل فى مصر وشبابها , تحيا مصر ويحيا شبابها للابد

Sunday, January 23, 2011

لماذا؟؟؟؟

لماذا كل الدول الاسلامية التى لا تتحدث اللغة العربية من الدول المتقدمة و من العالم الاول مثل ماليزيا واندونسيا , والدول الاسلامية التى تتحدث العربية من العالم الثالث اى المتخلفة طبعا كل العرب, اعتقد ان اللغة هى السبب كل كلمة باللغة فى اى موضوع تجد كل شخص يفسرها لمصالحة لكترة موارد اللغة بالمعانى وكل واحد بقى يفسرها بمزاجة ونقعد نتخانق و نشوف مين الصح و نعمل استفتاء مين الصح و مين الغلط ونلف فى ساقية و خلاص. دة حتى فى الاديان سواء مسلم او مسيحى قارنوا العالم المسيحى الشرقى بالعالم الغربى ولاحظوا الفرق , يبقى الفرق فى العقل والمكان وهو الشرق الاوسط التعيس اللى احنا فرحانين بية انة مهد الاديان والحضارة و العراااقة , ياخى بلا نيلة , نتعلم بقى و حرااام كدة, اعلنها صراحة ياريتنى كنت بعيد عن المكان دة, و ابقوا قابللونى لو حصل جديد,مش بردة الناس دية مسلمة وموحدة زينا باللة و بيعبدووة بس هم احسن مننا بمراحل علشان دية ناس بتعبد و تعمل فى نفس الوقت , احنا بقى فاضين للفتاوى و كل ساعة فتوى ضد التانية ودة يقول ودة يعيد و دة يزيد , صدعتوووونا بقى حراااام

Monday, January 3, 2011

التعصب للجميع

اسمحولى اليوم ان استعير الكلمة المشهورة القراءة للجميع وان اعدل فيها بكلمة اصبحت واقع وهى التعصب للجميع, طبعا دة مش علشان اللى حصل فى الاسكندرية من الارهاب للمسيحين المصرين الذى كانوا مهددين من فترة من جماعات ارهابية خارجية بسبب انهم يريدون ان يمنعوا الحكومة المصرية من تسليم المسيحين الذين اسلموا مرة اخرى للكنيسة لكن كلة بيوصل لبعضة, المهم مش دة موضوعنا الاهم بقى اننا واضح ان كلنا بقينا متعصبين كل لرائية فقط و لا يسمع وجهات نظر او اراء الاخرين, وهذا يحدث فى كل امور حياتنا بداية من الدين و العمل والحياة الاجتماعية حتى الترفيهية زى الرياضة , كل البرامج الرياضية بتتكلم عن عقوبات دة على دة وشتايم دة فى دة و معايرة دول بدول , بجد حاجة بقت تقرف, لازم نفهم و حكومتنا تفهم انها السبب الرئيسى فى كدة , الناس مع الاسف بتطلع اللى جواها على بعض يعنى مش قادرين على الحمار الحكومة طبعا فى بيقدروا على البردعة يعنى الناس على بعض, كل واحد بيطلع الكبت و القرف اللى عايشة فى التانى , لو بصيت للناس تلاقى ان كل واحد مستنى غلطة او اى لمسة علشان يمسك فى اى حد ويطلع اللى جواةة, ةبعد كدة يقولوا وحدة و طنية و اعمال خارجية و الكلام الحامضان دة , لازم يعرفوا ان النفوس اتغيرت و العقول متعصبة والعل و الحقد ظاهر فى كل شىء, مصر زمان مش هى مصر دلوقتى ولا الناس هى الناس مش هانضحك على بعض, لكى الللة يا مصر