Wednesday, September 21, 2011

تجيبها كدة تجيلها كدة هى كدة

طبعا العنوان اللى انا كاتبة اقصد بية البلد و حالها وكمية الاضرابات سواء فى التعليم و الدولة معندهاش قرش تصرفة و هانجوع قريب جداا و يتبرعوا لينا زى الصومال, مفيش فايدة كلة يلا نفسى و بس اةةةةة يابلد عايزة ولد, لما انتوا كدة ورجالة قوى كنتوا فين من زمان ولا علشان مش ليها كبير واحنا مش محترمين علشان مش بنقدر و لا بنحترم اى شىء من غير لما يكون ورانا حد ماسك العصايا علشان نبقى ملتزميين. انا عارف ان فى ناس كويسة بس الاغلب اللى احنا شايفينة و حاسينة زى ما انتوا عارفين, وهى بلدنا كدة لسة بدرى اووى على الحريات والكلام الكبير دة لسسة كتييير جدااا,وعلى فكرة مش هاتنعدل و اقروا تاريخ مصر كويس وانتوا تعرفوا اننا لازم نتمسك و ننساق و بس.واللة انا مش من الفلول دة انا حتى عضو مؤسس فى حزب لكن انا بتكلم عن واقع حصل فى الماضى و معروف وواقع ملموس حاليا. احنا يومنا بسنة الدول الديموقراطية الحالية شعوبها خدت من 3 الى 10 سنين علشان تبقى فى وضعها الحالى كل بلد على حسب ظروفها وشعبها,ياترى احنا هناخد كام سنة دة لو حصل اصلا.تجبها كدة تجيلها كدة مصر كدة

2 comments:

Nashwa said...

هو ده تاريخنا لازم تمسكنا ايد من حديد عشان الناس تمشى صح البلد ديه والله خسارة فينا واحنا لم نتعلم بعد المرور بكل ما مررنا به حتى الحرية جت بالغلط معانا مش مقصودة عشان كدا مش عارفين نحافظ عليهاومش فاهمينها صح
مش مصر هى اللي كدة لاء شعبها هو اللى كدة،احنا دلوقتى عايزين واحد زي سيدنا عمر بن الخطاب يحكمنا واحنا نمشي صح اوى

karim said...

لو تقصدى حكمة و عدالة سيدنا عمرو طبعا ياريت بس الفكرة اننا مش فى الزمن دة و لا من رعية اللى كانت بتتحكم ولا الحكامو ولا اى حاجة احنا ناس فى البلاالة